Tuesday, February 20, 2018


ରକ୍ତ ରଞ୍ଜିତ ଏକୋଇଶି ଫେବୃୟାରୀ

ଡକ୍ଟର ସତ୍ୟ ଷଡ଼ଙ୍ଗୀ

ଫେବୃୟାରୀ ଏକୋଇଶି ବାଂଲାଦେଶର ଗୋଟିଏ ଜାତୀୟ ପର୍ବ ଏହା ସେ ଦେଶର ସ୍ଵାଧୀନତା ଦିବସ ନୁହେଁ କିନ୍ତୁ ରାଷ୍ଟ୍ରୀୟ ମର୍ଯ୍ୟାଦା ସହ ସାରାଦେଶରେ ଖୁବ ଗମ୍ଭୀର ଭାବେ ପାଳନ କରାଯାଏ ୧୯୫୨ ମସିହାର ଏହି ଦିନ ପ୍ରଜ୍ଜ୍ୱଳିତ ହୋଇଥିଲା ଅଭୂତପୂର୍ବ ଜାତୀୟତାର ଜ୍ୟୋତି, ଯାହାର କେନ୍ଦ୍ରରେ ଥିଲା ବାଂଲାଦେଶବାସୀଙ୍କ ପ୍ରାଣପ୍ରିୟ ମାତୃଭାଷା : ବଙ୍ଗଳା ଧର୍ମକୁ ପଛରେ ପକାଇ ମାତୃଭାଷାର ଟେକ ରଖିବା ପାଇଁ ଜଣକ ପରେ ଜଣେ ' ଜଣ ଛାତ୍ର ଆତ୍ମବଳି ଦେଇଥିଲେ ସେଦିନ ସେ ଦେଶର ଇତିହାସରେ ସେଥିପାଇଁ ତା' ନାଁ ଭାଷାଶହୀଦ ଦିବସ ବାଂଲାଦେଶୀ ଜାତୀୟତାର ଏକ ଅବିସ୍ମରଣୀୟ ଦିନ- ଏକୋଇଶି ଫେବୃୟାରୀ ଭାଷା-ଶହୀଦ ଦିବସର ଅସଲ ମହତ୍ତ୍ୱ ସେ ଦେଶର ଇତିହାସରେ ଏହାର ଗୁରୁତ୍ୱ ଉପଲବ୍ଧି କରିବାକୁ ହେଲେ ଆମକୁ ଭାରତୀୟ ଉପମହାଦେଶର ବିଭାଜନଠାରୁ ଆରମ୍ଭ କରିବାକୁ ପଡିବ ।  
୧୯୪୬ ମସିହା ଅଗଷ୍ଟ ମାସ ଭାରତୀୟ ଉପମହାଦେଶର ଗଗନ ପବନ କମ୍ପି ଉଠୁଥିଲା ସାମ୍ପ୍ରଦାୟିକ ଧର୍ମର ଜୟ ଜୟକାରରେ ଧର୍ମନାମରେ ଚାଲିଥିଲା ନରସଂହାର ପୂର୍ବ ଭାରତର ବଙ୍ଗପ୍ରଦେଶ ମଧ୍ୟ ସେଥିରୁ ମୁକ୍ତ ଥିଲା କଲିକତା ନଗରୀରେ ଦଙ୍ଗା ଚରମ ପର୍ଯ୍ୟାୟକୁ ଛୁଇଁଥିଲା ଏଇ ସମୟରେ କଲିକତାର ମାଟିଆବୁରୁଜଠାରେ ରହୁଥିବା ବହୁ ଓଡ଼ିଆ ଶ୍ରମିକ ଏଇ ସାମ୍ପ୍ରଦାୟିକ ଗଣହତ୍ୟାର ଶିକାର ହୋଇଥିଲେ ଗାନ୍ଧିଜୀ କଲିକତାରେ ଅନଶନ କରିବାରୁ ଦଙ୍ଗା ପ୍ରଶମିତ ହେଲା କିନ୍ତୁ ତାହାର ଭୟାବହତା ଲକ୍ଷ୍ୟକରି ଭାରତୀୟ ଜାତୀୟ କଂଗ୍ରେସ ଆଉ ଅଖଣ୍ଡ ଭାରତର ସ୍ଵାଧୀନତା ଆଶା ରଖିପାରିଲା ନାହିଁ ଭାଇସରାୟ ଆଡ଼ମିରାଲ ମାଉଣ୍ଟବ୍ୟାଟନ ବିଭାଜନର ଖସଡ଼ା ପ୍ରସ୍ତୁତ କଲେ ସେଥିରେ ବଙ୍ଗପ୍ରଦେଶର ବିଭାଜନ ମଧ୍ୟ ପରିକଳ୍ପିତ ହୋଇଥିଲା ମାତୃଭାଷାକୁ ନେଇ ବଙ୍ଗୀୟମାନଙ୍କର କେବେହେଲେ ମତଦ୍ୱୈଧ ନାହିଁ ତେଣୁ ବିଭାଜନର ନିଶ୍ଚିତ ସମ୍ଭାବନା ଦେଖି ବଙ୍ଗଳାର ମୁସଲମାନ ନେତା ସୁହରାୱାର୍ଦ୍ଦି ହିନ୍ଦୁ ନେତା ଶରତ ଚନ୍ଦ୍ର ବସୁ [ବୋଷ] ଉଭୟେ ମିଶି ସ୍ଥିର କଲେ ଯେ ସେମାନେ ବଙ୍ଗଳା ଭାଷା ଭିତ୍ତିରେ ଏକ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ସ୍ଵାଧୀନ ବଙ୍ଗରାଷ୍ଟ୍ର ଦାବି କରିବେ, ବଙ୍ଗକୁ ଖଣ୍ଡ ଖଣ୍ଡ କରାଇଦେବେ ନାହିଁ ଲର୍ଡ ମାଉଣ୍ଟବ୍ୟାଟନ କୁଆଡ଼େ ପ୍ରସ୍ତାବରେ ରାଜିଥିଲେ କିନ୍ତୁ କଂଗ୍ରେସ ଏହାକୁ ପ୍ରତ୍ୟାଖ୍ୟାନ କଲା ତେଣୁ ଯେତେବେଳେ ବିଭାଜନ ହେଲା ସେତେବେଳେ ଭାଷାକୁ ଛାଡି ଧର୍ମକୁ ଆଧାର କରାଗଲା ମୁଷ୍ଟିମେୟ ଲୋକଙ୍କୁ ସେଦିନ ଧର୍ମ ବଡ ହୋଇ ଦେଖାଗଲା ଅନ୍ନଦାଶଙ୍କର କବିତାରେ ଲେଖିଥିଲେଛାର ତେଲ ଶିଶି ଭାଙ୍ଗିଦେଲା ବୋଲି ସାନ ପିଲାଟା ଉପରେ ଏତେ ରାଗ, ଆଉ ଯେଉଁ ବଡମାନେ ଦେଶଟାକୁ ଭାଙ୍ଗିଦେଲେ ସେମାନଙ୍କ ପାଇଁ....?" ଧର୍ମ ଭିତ୍ତିରେ ପୂର୍ବବଙ୍ଗ ଅଲଗା ହୋଇ ନବଗଠିତ ସ୍ଵାଧୀନ ପାକିସ୍ତାନ ସହ ଯୁକ୍ତ ହେଲା ତାହାର ନୂତନ ନାମ ହେଲା ପୂର୍ବ ପାକିସ୍ତାନ ପଶ୍ଚିମ ପାକିସ୍ତାନଠାରୁ ହଜାରେ ମାଇଲ ଦୂରରେ ବିଚ୍ଛିନ୍ନ ଭାବରେ ଅବସ୍ଥିତ ଏଇ ପ୍ରଦେଶର ଲୋକମାନଙ୍କୁ ମୂଳ ଭୁଖଣ୍ଡର ଲୋକଙ୍କ ସହ ସଂପୃକ୍ତ କରି ରଖିବାକୁ ହେଲେ କେଉଁ ପନ୍ଥା ଅବଲମ୍ବନ କରାଯିବ ସେଥିପାଇଁ ଚିନ୍ତା କରାଗଲା ପାକିସ୍ତାନର ଜାତିର ପିତା ତଥା ଶାସନମୁଖ୍ୟ ମହମ୍ମଦ ଅଲ୍ଲୀଜିହ୍ନା ତାଙ୍କ ପରାମର୍ଶଦାତାଗଣ ଏକକ ଭାଷା ସୂତ୍ର ଅବଲମ୍ବନ କଲେଅର୍ଥାତ୍ ଉଭୟ ଅଞ୍ଚଳର ଲୋକଙ୍କ ଧର୍ମ ଏକ ଥିଲା, ତା ସାଙ୍ଗକୁ ଯଦି ଭାଷା ମଧ୍ୟ ଏକ ହୁଏ ତାହାହେଲେ ଜାତୀୟ ସଂହତି ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇପାରିବ ଏଥିପାଇଁ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷାକୁ ବଛାଗଲା ଉର୍ଦ୍ଦୁ ହେଲା ସମଗ୍ର ପାକିସ୍ତାନ ରାଷ୍ଟ୍ରଭାଷା, ଯୋଗାଯୋଗର ମାଧ୍ୟମ ତଥା ପ୍ରଶାସନିକ ଭାଷା
ଆରବୀ, ପାର୍ଶି ହିନ୍ଦୀର ମିଶ୍ରଣରେ ସୃଷ୍ଟ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷା ଗୋଟିଏ ଅତି ପ୍ରାଚୀନ ଭାଷା ହେଲେ ବି ଉଚ୍ଚକୋଟୀର ଭାବ ତଥା ଆବେଗ ପ୍ରକାଶ ପାଇଁ ଏହାର ଯୋଗ୍ୟତା ଥିବା ବିଷୟ ମିର୍ଜା ଗାଲିବ ପ୍ରଭୃତି କବିଙ୍କ ରଚନାରେ ପ୍ରତିପାଦିତ ଏସବୁ ସତ୍ତେ ଏହି ଭାଷାକୁ ଅଳ୍ପ ଲୋକ ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନରେ ବ୍ୟବହାର କରୁଥିଲେ ସୈନ ବହିନୀ ତଥା ସରକାରୀ କର୍ମଚାରୀମାନଙ୍କ ଗହଣରେ ଭାଷାର ବିଶେଷ · ପ୍ରଚଳନ ଥିଲା ପ୍ରଫେସର କେ.କେ, ଅଜିଜ କହନ୍ତି, ୧୯୪୮ରେ ଉର୍ଦ୍ଦୁକୁ ପାକିସ୍ତାନର ଜାତୀୟ ଭାଷା ଘୋଷଣା କରାଗଲା ବେଳକୁ ଏହା ଥିଲା ପାକିସ୍ତାନ ଜନତାର ମାତ୍ର ଦୁଇ ଶତାଂଶ ଲୋକଙ୍କ ମାତୃଭାଷା ତେବେ ପଶ୍ଚିମ ପାକିସ୍ତାନ ପାଇଁ ଏହା ବୋଧହୁଏ ସେତେ ଗୁରୁତର ସମସ୍ୟା ରୂପେ ଛିଡ଼ା ହୋଇ ଥିଲା କିନ୍ତୁ ପୂର୍ବ ପାକିସ୍ତାନର ଜନତା ବଙ୍ଗଳାଭାଷୀ ସେମାନଙ୍କ ମାତୃଭାଷା ବଙ୍ଗଳା ଧର୍ମୀୟ  ଆବଶ୍ୟକତା ଦୃଷ୍ଟିରୁ କେହି କେହି ଆରବୀ ଭାଷା ଶିଖିଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷା ସହ ସେମାନେ ଅଭ୍ୟସ୍ତ ନଥିଲେ କହିଲେ ଚଳେ ଅହୁରି ମଧ୍ୟ ମାତୃଭାଷା ପ୍ରତି ସେମାନଙ୍କ ଆନ୍ତରିକତା ଯଥେଷ୍ଟ ତେଣୁ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷା ପୂର୍ବପାକିସ୍ତାନର ଲୋକଙ୍କୁ ଅଡୁଆ ହେଲା ସରକାରଙ୍କ ଭାଷାନୀତି ପ୍ରତି ଜନଅସନ୍ତୋଷ ଦେଖାଦେଲା ପୂର୍ବପାକିସ୍ତାନରେ ସଭାସମିତି ଗଣମାଧ୍ୟମରେ ପୂର୍ବପାକିସ୍ତାନବାସୀ ସେମାନଙ୍କ ଉପରେ ଜୋର କରି ଲଦିଦିଆଯାଇଥିବା ଭାଷାର ଉଚ୍ଛେଦ ପାଇଁ ଦାବି କଲେ ଆପଣା ପ୍ରଦେଶରେ ବଙ୍ଗଳାଭାଷାର ପ୍ରଚଳନକୁ ମାନିନେବାକୁ ସରକାରଙ୍କୁ ପ୍ରବର୍ତ୍ତାଇଲେ କିନ୍ତୁ ସରକାର ଏଥିପ୍ରତି କର୍ଣ୍ଣପାତ କଲେ ନାହିଁ ମାତୃଭାଷାର ମର୍ଯ୍ୟାଦା ପାଇଁ ଶିକ୍ଷିତମାନେ ଆଗେଇ ଆସିଲେ କ୍ରମେ ଭାଷା ଆନ୍ଦୋଳନ ଜମାଟ ବାନ୍ଧିଲା ଛାତ୍ରସମାଜ ଏହି ଆନ୍ଦୋଳନରେ ବିଶେଷଭାବେ ସହଯୋଗ କରିଥିଲେ ଆନ୍ଦୋଳନ ଚରମ ପର୍ଯ୍ୟାୟରେ ପହଞ୍ଚିଲା ୧୯୫୨ ମସିହା ଫେବୃୟାରୀ ୨୧ ତାରିଖ ଦିନ ଢାକା ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟର ଛାତ୍ରମାନେ ସରକାରଙ୍କ ଭାଷା ନୀତି ବିରୁଦ୍ଧରେ ବିକ୍ଷୋଭ ପ୍ରଦର୍ଶନ ପାଇଁ ଏକ ପଟୁଆରରେ ବାହାରିଲେ ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷା ପରିବର୍ତ୍ତେ ପୂର୍ବ ପାକିସ୍ତାନରେ ବଙ୍ଗଳା ଭାଷା ପ୍ରଚଳନ ଥିଲା ସେମାନଙ୍କର ପ୍ରଧାନ ଦାବି ଏହାକୁ ସମ୍ବିଧାନବିରୋଧୀ ଭାବେ ଚିତ୍ରଣ କରି ପଟୁଆରକୁ ଛିନ୍ନଛତ୍ର କରିଦେବା ପାଇଁ ପୋଲିସ ଜରିଆରେ ଚେଷ୍ଟା କରାଗଲା ଛାତ୍ରମାନେ ଭୟରେ ଦବି ବିକ୍ଷୋଭ ପ୍ରଦର୍ଶନ ଅବ୍ୟାହତ ରଖିଲେଶେଷକୁ ପୋଲିସ ଗୁଳି ଚାଳନା କଲା ବଙ୍ଗଳା ଭାଷାର ଜୟଧ୍ୱନି କରି ଛଅ ଜଣ ଛାତ୍ର ଟଳି ପଡିଲେ ମାତୃଭାଷାର ଶ୍ରେଷ୍ଠତା ପ୍ରତିପାଦିତ ହେଲା ସମଗ୍ର ବିଶ୍ୱ ସ୍ତମ୍ଭୀଭୂତ ହୋଇଗଲା ଅବଶେଷରେ ବଙ୍ଗଳା ଭାଷାକୁ ପାକିସ୍ତାନର ଅନ୍ୟତମ ଭାଷା ରୂପେ ସ୍ୱୀକୃତି ମିଳିଲା
ଭାଷା ଆନ୍ଦୋଳନ ହିଁ ବାଂଲାଦେଶର ମୁକ୍ତି ସଂଗ୍ରାମର ବୀଜବପନ କରିଥିଲା ପୂର୍ବ ପାକିସ୍ତାନବାସୀ ଇଂରେଜଙ୍କଠାରୁ ସ୍ଵାଧୀନତା ଲାଭ କରି ନୂତନ ରାଷ୍ଟ୍ରରେ ମୁକ୍ତ ଜୀବନର ଯେଉଁ ସ୍ଵପ୍ନ ଦେଖିଲେ - ଉର୍ଦ୍ଦୁଭାଷା ପ୍ରଚଳନରେ ହିଁ ତାହା ଧୂଳିସାତ୍ ହୋଇଗଲା  ନୂତନ ରାଷ୍ଟ୍ରରେ ମାତୃଭାଷାର ହତାଦର ଦେଖି ସେମାନଙ୍କ ସବୁ ଆଶା ପାଣି ଫାଟିଗଲା ଏହା ଯେ ଆଉ ଏକ ଉପନିବେଶବାହର ଆରମ୍ଭ ତାହା ସେମାନଙ୍କର ହୃଦବୋଧ ହୋଇସାରିଥିଲା ତେଣୁ କୁହାଯାଇଥାଏ ଭାଷା ଆନ୍ଦୋଳନ ହିଁ ରୂପ ବଦଳାଇ ସ୍ଵାଧୀନତା ଆନ୍ଦୋଳନରେ ପରିଣତ ହୋଇଥିଲା ଆଓ୍ୱାମୀ ଲିଗ୍ ନାମକ ରାଜନୈତିକ ସଂଗଠନ ମୁକ୍ତି ଆନ୍ଦୋଳନ ପରିଚାଳନା କରିଥିଲା; ଯାହାର ପରିଣାମ ସରୂପ ୧୯୭୧ ଡିସେମ୍ବର ୧୬ ତାରିଖରେ ପୂର୍ବ ପାକିସ୍ତାନ ବାଂଲାଦେଶ ନାମ ନେଇ ସ୍ଵାଧୀନ ହେଲା
ମାତୃଭୂମି ପାଇଁ ଶହୀଦ ହେବା ହୁଏତ ନୂଆ କଥା ନୁହେଁ, ପୃଥିବୀର କେତେ କେତେ ଦେଶରେ ତାହାର ଉଜ୍ଜ୍ୱଳ ଉଦାହରଣ ରହିଛି କିନ୍ତୁ ମାତୃଭାଷା ପାଇଁ ଅକୁଣ୍ଠ ମମତା ସେଥିପାଇଁ ଆତ୍ମବଳିଦାନ ବିଶ୍ୱ ଇତିହାସରେ ଗୋଟିଏ ବିରଳ ନଜୀର ବୋଧହୁଏ ସାରା ବିଶ୍ୱରେ ବଙ୍ଗଳା ଦେଶ କେବଳ ସେଇ ଗୌରବର ଅଧିକାରୀ ଆଉ ସେଇ ସ୍ମୃତିକୁ ପ୍ରତିବର୍ଷ ପାଳନ କରି ଉଜୀବିତ କରି ରଖିବା ମଧ୍ୟ ବଙ୍ଗଳା ଦେଶବାସୀଙ୍କ ମାତୃଭାଷା ପ୍ରତି ଥିବା ପ୍ରଗାଢ ମମତାର ଜ୍ୱଳନ୍ତ ନିଦର୍ଶନ
 ଧରିତ୍ରୀ ୨୧.୦୨.୨୦୦୦

1 comment:

Unknown said...

Sir, Your teaching is a wonderful miraculous.
Sir ,I am Nakul Mahanty student at Nachuni college.(2016-2018)